در اولین اکسپدیشن ایرانیان در زمستان چه گذشت؟

تاریخ انتشار: 1401/12/5 - تاریخ آخرین تغییرات: 1403/2/6

26 دی ماه 1401 برای اولین بار یک تیم ایرانی برای انجام یک اکسپدیشن زمستانی تمام عیار به مقصد کشور قرقیزستان و برای صعود به قله خانتنگری اقدام کردند. در این مقاله قصد داریم به عنوان جمع بندی اکسپدیشن به بررسی اخبار این صعود بپردازیم. با ما در دکوول همراه باشید.


آنچه میخواهید درباره در اولین اکسپدیشن ایرانیان در زمستان چه گذشت؟ بدانید:

معرفی منطقه تیان شان

    هیمالیای تیان شان را می‌توان به نوعی یکی از مناطق بسیار خاص کوهنوردی جهان به شمار آورد که پتانسیل‌های زیادی برای انجام صعودهای مختلف را در اختیار کوهنوردان و ورزشکاران سراسر جهان قرار می‌دهد. منطقه تیان شان و یخچال اینلچیک میزبان دو قله از 5 قله پلنگ برفی هستند و به نوعی شمالی‌ترین قلل 7000 متری جهان به شمار می‌روند. دو قله خانتنگری به ارتفاع 7010 متر و قله پوبدا به ارتفاع 7439 متر این دو قله هستند در کنار قلل دیگری مانند ماربل وال تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های منطقه تیان شان به شمار می‌روند.

    این منطقه در تابستان پذیرای کوهنوردان بسیار زیادی است که از سراسر جهان به طور عمده برای صعود به قله خانتنگری وارد منطقه می‌شوند است. قله خانتنگری به دلیل ساختار بسیار زیبا و متقارنی که دارد از زیباترین قلل جهان به شمار می‌رود و خود آن را می‌توان به عنوان یک جاذبه گردشگری برای افرادی برشمرد که تابستان‌ها به منظور انجام ترکینگ در این یخچال پهناور و عظیم اقدام می‌کنند.

معرفی منطقه تیان شان در اولین اکسپیدیشن ایرانیان در خانتنگری با این مقاله از دکوول همراه باشید.

اولین اکسپدیشن زمستانی ایرانیان

    برنامه‌ریزی برای انجام این اکسپدیشن از ماه‌ها پیش طبق اظهارات اعضاء تیم شروع شده بود. انجام تمارین منسجم و سنگین به منظور حصول آمادگی برای رسیدن به این قله تنها بخش کوچکی از این آمادگی‌ها بوده است. در کنار مدیریت توان جسمی نیاز به توان ذهنی و تجهیزاتی بسیار عالی برای سفر به منطقه‌ای نیاز است که عنوان سردترین قلل 7000 متری جهان را یدک می‌کشند.

    در این میان به منظور آشنایی بیشتر با کیفیت این برنامه می‌توانید به مصاحبه آقای یوسف تقی‌زاده با رادیو تهران من گوش بسپارید که قبل از اعزام این تیم انجام گرفته است. قله خانتنگری در فصل تابستان هم به خودی خود حوادث بسیار زیادی را به خود می‌بیند. سرمازدگی و سقوط در بخش‌های مختلف کوهستان تنها بخش کوچکی از این حوادث به شمار می‌روند. بنابراین بتواند با دقت کافی برنامه‌ریزی کرده و عازم منطقه شوند. در نهایت در 26 دی ماه مصادف با 16 ژانویه حرکت خود را برای انجام صعود به این قله شروع کردند. در بخش اول تیم می‌بایست پس از رسیدن به بیشکک خود را پای یخچال می‌رساندند که خود حدود 3 روز زمان نیاز دارد. بعد از این تلاش برای رسیدن به کمپ اصلی در یخچال عظیم اینلچیک باید انجام می‌گرفت.

درباره اولین اکسپدیشن زمستانی ایرانیان در خانتنگری با این مقاله دکوول همراه باشید.

    بر طبق اظهارات اعضاء تیم در طی دو تلاش توانستند تا نزدیکی کمپ 2 به گشایش مسیر بپردازند که در نهایت به دلیل مساعد نبودن شرایط هوایی منطقه امکان صعود میسر نشد و تیم مسیر برگشت را در پیش گرفته است. این تیم در تاریخ 24 بهمن ماه بعد از حدود یک ماه تلاش به ایران برگشتند و این چنین اولین تلاش زمستانی ایرانیان برای صعود یک ارتفاع 7000 متری به نتیجه نرسید. البته باید به این مساله توجه کرد که انجام این حرکت جسورانه خود موفقیتی بزرگ برای جامعه کوهنوردی کشور به حساب می‌آید و دو کوهنورد کشورمان آقایان حسین بهمن یار و یوسف تقی‌زاده که در قالب یک تیم دو نفره به انجام این مهم پرداختند توانستند با سلامت کافی به کشور بازگردند.

درباره اولین اکسپدیشن زمستانی ایرانیان در قزاقستان با این مقاله از دکوول همراه باشید.

    با توجه به اخبار رسیده به دست دکوول این تیم قصد دارد در طی هفته‌های آتی به ارائه گزارش برنامه رسمی پیرامون این برنامه بپردازد و این مساله خود می‌تواند روشنگر ابعاد مختلف این برنامه باشد. به هر حال این برنامه به خودی خود به عنوان اولین اکسپدیشن زمستانی ایرانیان برای صعود به ارتفاعات بالاتر از 7000 متر تلاشی ارزشمند به شمار می‌رفت و قطعا تلاشی ارزشمند در راستای ایجاد فصلی جدید برای رسیدن به ارتفاعات بالاتر و صعودهای شاخص به شمار می‌رود. با توجه به پتانسیل بسیار بالایی که در جامعه کوهنوردی ایران نهفته شده است امید است کارهایی از این دست در کشور پیش از پیش رشد یافته و با افزایش تجربه اندوخته و همچنین همکاری و هم اندیشی مسئولین حمایت‌های کافی از این افراد به عمل آید.

  • به امید روزهای روشن با موفقیت‌های روز افزون برای کوهنوردان و جامعه کوهنوردی کشور.