صعود به قله ماناسلو: مصاحبه با علی محترمی

تاریخ انتشار: 1401/10/10 - تاریخ آخرین تغییرات: 1403/1/31

در سلسله مصاحبه‌های دکوول به دنبال آن هستیم تا شما را با مردمانی از جنس کوهستان آشنا سازیم و سرگذشت صعودها و تجارب آنها را در قالب مصاحبه کشف کنیم. در این مصاحبه با علی محترمی شما را دعوت می‌کنم تا به سوال و جوابی که با آقای علی محترمی از کوهنوردان جوان بسیار قدرتمند که اهل خمین استان مرکزی است، آشنا سازیم و از تجارب صعود این بزرگوار به دو قله ماناسلو و قله لنین اطلاعاتی به دست آوریم. آقای محترمی در تابستان سال 2021 موفق به صعود قله لنین شدند و همچنین در پاییز سال 2022  موفق شدند بر بلندای  قله زیبای ماناسلو هشتمین قله 8000 متری جهان بایستند. 


آنچه میخواهید درباره صعود به قله ماناسلو: مصاحبه با علی محترمی بدانید:

صعود به قله ماناسلو: مصاحبه با علی محترمی

    با سلام و تقدیم احترام تقدیم احترام خدمت شما آقای علی محترمی عزیز، در ادامه سوالاتی رو مطرح خواهیم کرد که بتوانید با پاسخ به آنها ما و مخاطبان دکوول را با خودتان و فعالیت‌هایی که انجام داده‌اید بیشتر آشنا سازید.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

    علی محترمی هستم متولد 1378/11/21. متولد شهرستان خمین از استان مرکزی هستم. شهری نسبتا مرتفع که می‌توان ارتفاع متوسط آن را حدود 1800 متر در نظر گرفت. دیپلم مکانیک و لیسانس حسابداری دارم. 6 سال است که به صورت حرفه‌ای و از سال حدود سال 95 کوهنوردی خود را به شکل حرفه‌ای شروع کردم و البته 12 سال است که به شکل آماتور مشغول این فعالیت هستم.

درباره علی محترمی با این مقاله از دکوول همراه باشید.

از سوابق ورزشی خودتان بگویید؟

    در سال 1400 قله لنین به ارتفاع 7134 متر رو در کشور قرقیزستان صعود کردم و با این صعود به عنوان جوانترین هیمالیانورد استان مرکزی شناخته شدم. در صعودهای داخلی هم فعالیت‌های زیادی داشتم. قله دماوند را از اکثر مسیرهای آن در فصول مختلف صعود کردم. 9 بار از صعودهای انجام شده به دماوند در زمستان بوده است. همچنین قله‌های دیگر مانند علم‌کوه و سبلان را نیز صعود کردم اما بیشتر با توجه به علاقه‌ای که داشتم و بعد مسافت در منطقه اشترانکوه فعالیت کرده‌ام.

صعود قله لنین توسط آقای علی محترمی را با این مقاله از دکوول دنبال کنید.

    قله‌های منطقه اشترانکوه به خصوص در زمستان از جمله فعالیت‌های من به حساب می‌آید. رکورد صعو سرعتی قله سنبران در حدود 7 ساعت و 42 دقیقه (رفت و برگشت) صعود کردم. به قلل منطقه سنبران، کول جنو و گل گل از قله‌هایی هستند که به شکل یک روزه همراه با دوچرخه صعود کرده‌ام. همچنین قله‌های دیگر کشور را نیز صعود کردم.

    به فعالیت‌های سنگنوردی در سالن و طبیعت هم علاقه‌مند هستم و تمرین دارم اما فعالیت من بیشتر در حوزه کوهنوردی است و صرف سنگنوردی برای من جذابیتی ندارد. همچنین به فعالیت در رشته‌های دیگر نیز پرداخته‌ام از جمله موتور سواری. در رشته موتور سواری، حرکات نمایشی با موتورهای سنگین، قهرمان کشور هستم و همچنین در چندین دوره مسابقات موتور کراس هستم نیز قهرمانی کشور را دارد. بی تردید دوچرخه سواری کوهستان و جاده هم از جمله علاقه‌مندی‌های مهم من به شمار می‌روند.

  • در این بخش می‌خواهیم به صحبت پیرامون قله ماناسلو بپردازیم:

نحوه شکل گیری این برنامه و دلیل انتخاب قله را بیان کنید.

    با مشورت‌های مربی‌ام بود که مسیر من به سمت قله ماناسلو متمایل شد. برای شروع قلل هشت هزار متری اکثر هیمالیانوردان قله ماناسلو را مورد نظر قرار می‌دهند. قله‌ای که با خدمات نسبتا خوب شرایط بهتری نسبت به دیگر قلل 8000 متری دارد. باید به این توجه کنید که اکثر تلاش‌ها با کمک اکسیژن و شرپا انجام می‌گیرد

    صعود من به قله ماناسلو بدون اکسیژن کمکی و شرپا انجام گرفت و سعی کردم آن را برای خودم به عنوان صعود پاک رو براش اختصاص بدم. قله ماناسلو هشتمین قله مرتفع جهان است و ارتفاع و موقعیت بی نظیری در بین قلل هشت هزار متری به خود اختصاص داده است و من به عنوان اولین تجربه صعود به یک قله هشت هزار متری آن را برای صعود خود انتخاب کردم.

درباره صعود آقای علی محترمی به قله ماناسلو در دکوول بخوانید.

می‌توانید به شکل مختصر این قله و البته منطقه را معرفی کنید؟

    ماناسلو قله‌ای به ارتفاع ۸۱۶۳ متر همانطور که اشاره کردم در رتبه هشتم جهان قرار گرفته است. این قله دارای برجستگی 3092 متری است و از این حیث در رتبه هشتادم قرار گرفته است. منطقه گورخای نپال میزبان این قله زیبا است. قله ماناسلو با عنوان نپالی کوتانگ نیز شناخته می‌شود که خود به معنی راه خدایان است. فاصله هوایی و مستقیم ماناسلو با کاتماندو در حدود 80 کیلومتر است. این قله همچنین به قله آناپورنا نیز نزدیک است. ساماگون روستایی است که برای دستیابی به کمپ اصلی ماناسلو باید بازدید کنید. برای رسیدن به ساماگون (به ارتفاع تقریبی 4700 متر) هم می‌توانید از طریق هلیکوپتر و هم از طریق ترکینگ به کمپ اصلی دست یابید.

    این قله برای اولین بار در سال 1956 توسط تیمی ژاپنی صعود شد و از آن سال‌ها تاکنون شاید هزاران نفر توانسته‌اند بر روی این قله زیبا بایستند. هر چند بسیار فکر می‌کنند صعود به قله ماناسلو ساده است اما تراژدی‌های زیادی در روی این قله در جریان بوده است. حتی در فصل صعود 2022 نیز به خاطر وقوع بهمن‌های زیاد اتفاقات زیادی رخ داده است که نشانی از رویکرد اشتباه بسیاری از کوهنوردان نسبت به این قله 8000 متری است.

  • در ادامه برای مطالعه بیشتر می‌توانید به وب سایت دکوول مقاله قله ماناسلو مراجعه کنید.

درباره منطقه گورخای قله ماناسلو در نپال با مصاحبه علی محترمی همراه باشیبد.

لطفا از شاخصه‌های صعودی که انجام دادید و درجه اهمیت آن صحبت کنید؟

    با توجه به شرایط سنی که دارم اولین نفری هستم که با این سن توانستم بدون شرپا و بدون اکسیژن به شکل انفرادی به قله هشت هزار متری ماناسلو دست پیدا کنم. توجه کنید که صعود من به قله اصلی انجام گرفته است.

درباره شاخصه های صعود به قله ماناسلو با دکوول همراه باشید.

فرآیند آمادگی برای این صعود به چه شکلی بوده است؟

    تمارین جدی من چه در داخل باشگاه و چه در طبیعت و کوهستان برای این قله تنها بخشی از فرآیندی بود که برای آمادگی صعود طی کردم. آمادگی جسمی و ذهنی خیلی خوبی برای این صعود داشتم و به شکل جدی تمرین می‌کردم. دوچرخه سواری بسیاری انجام می‌دادم و هر هفته بدون وقفه به تمرین می‌پرداختم.

این قله دارای چند کمپ است و خطراتی که در مسیر این کمپ‌ها وجود دارند چگونه است؟

    همانطور که در بخش معرفی قله هم بیان شد. قله ماناسلو دارای 5 کمپ است. کمپ اصلی در ارتفاع حوالی 4700 متری است. کمپ یک 5800 متر ارتفاع دارد. کمپ دو در ارتفاع 6400 متر بنا می‌شود. کمپ سوم در ارتفاع 6900 متری و در نهایت برای رسیدن به قله نیاز است تا کمپ چهارم به ارتفاع 7450 را نیز پشت سر بگذارید. بدون شک بهمن و شکاف‌های یخی از  جدی‌ترین مواردی هستند که در صعودهای هیمالیایی شخص با آن مواجه می‌شود. تمام اینها در کنار ارتفاع می‌توانند بسیار برای کوهنوردان چالش برانگیز باشند.

خطرناک‌ترین بخش صعود را کدام بخش ارزیابی می‌کنید؟

    در این بخش باید چنین بگویم: به نظر من اول این است که شما ذهنتان را نباید درگیر مسائل کوچک بکنید. سعی کنید با مربی یا سرپرست تیم مشورت‌های لازم را داشته باشید تا بتوانید استراتژی‌های صعود خود را تعیین کنید. همچنین نکنه مهم‌تر این است که خطر ابتلا به بیماری در کمپ اصلی یا در طی سفر کاملا نادیده گرفته می‌شود که باید کاملا حواستان باشد که درگیر هیچ نوع بیماری نشوید.

    همچنین در مسیر پیمایش نیز مسافت بین کمپ یک به کمپ 2 دارای چالش می‌باشد و همچنین با توجه به اینکه من بدون اکسیژن صعود کردم کمپ 3 تا قله چالش بزرگی برای کوهنوردان می‌تواند داشته باشد.

عجیب‌ترین و خاص‌ترین اتفاقی که در این اکسپدیشن تجربه کردید چه بود؟

    عجیب ترین و خاص ترین اتفاق این برنامه، سوال جالبی است. هم می‌توان گفت صعود تنها از کمپ سه تا قله و برگشت از قله تا کمپ سه و یک شب استراحت در کمپ سه و فرود باز از کمپ سه تا بیس کمپ چالش برزرگی برای من محسوب می‌شد. اینکه فکرتان مشغول این فکر است که در تمام مسیر تنها هستید و باید به طور کامل از پس خودتان برآیید فشار ذهنی زیادی در ارتفاع می‌تواند برای کوهنوردان ایجاد کند.

تاثیر ارتفاعات و شب مانی در کوهستان در ارتفاعات بالا چگونه است؟

    تاثیر ارتفاع و شب مانی در هیمالیا برای تجربه اول در منطقه هیمالیا البته که چالش‌های زیادی را به همراه دارد. البته با انجام تمرین‌های زیاد، شبیه‌سازی زیاد و اردوهای پر تکرار این امکان وجود دارد که بتوان از پس این چالش‌ها برآمد. توجه داشته باشید که باید بدون آمادگی و تمرینات سخت وارد شدن به چنین برنامه‌ای اشتباه محض به حساب می‌آد. البته با توجه به تجربه صعود یک قله هفت هزاری متری در سال پیش داشتم که خیلی به من کمک کرد. پس دوباره تاکید می‌کنم که واقعا بدون آمادگی جسمی و ذهنی نباید به فکر چنین صعودهایی بود.

دریافت خدمات کافی و شرپا چگونه می‌تواند در این فرآیند موثر باشد؟ و نظر شما درباره صعودهایی که به این شکل انجام می‌شوند چیست؟

    اینکه شرپا و اکسیژن کمکی به صعود می‌کند که شکی نیست اما می‌توان گفت که این صعودها اصطلاحا صعودهای تجاری هستند. در چنین شرایطی صعود فرد خیلی ساده می‌شود. شخص باری که باید حدود 30 کیلوگرم باشد را با کوله‌ای که 7 تا 9 کیلوگرم است تعویض می‌کند و این قطعا تاثیر بسیاری در فرآیند صعود شخص دارد. همچنین اکسیژن نیز در ارتفاع کمک به حساب می‌آید و بدن دیرتر قدرت و توانایی خود را ازد دست می‌دهد به عبارتی استهلاک بدن شما بسیار پایین است. به شخصه صعودهای تجاری را نمی‌پسندم و علاقه‌ای به انجام آن ندارم.

    شرپاها خدمات بسیار زیادی ارائه می‌دهند از قبیل حمل بار و اکسیژن تا کمپ 3، آماده کردن صبحانه و ناهار و شام و آب کردن برف و آماده کردن محل کمپ و چادر بخشی از خدمات است. حتی در مواردی شرپاها به ماساژ کوهنوردان نیز می‌پردازند. همانطور که گفتم من این سبک را نمی‌پسندم و اگر توانایی این را نداشته باشم که تمام کارهای خودم را انجام دهم تمایلی هم ندارم پا در منطقه مرگ بگذارم. تمایل دارم همانطور که گفتم صعود پاک به کارنامه ورزشی خودم اضافه کنم.

درباره علی محترمی جوانترین صعود کننده به قله ماناسلو با دکوول همراه باشید.

نظر شما پیرامون سبک آلپی و صعودهای سبک‌بار چیست و آنها را چگونه تعریف می‌کنید؟

    از نظر من این سبک صعود نیازمند توانایی بالایی است. هم توانایی جسمانی و هم توانایی ذهنی بالایی می‌خواهد که به نظر من اصل مطلب هم همین ذهن است. چون در صعودهای آلپی شما باید ذهنی قوی داشته باشید که تجهیزات کمتری همراه شما است و باید بتونید از پس چالش‌های این صعود بربیاید. در صعودهای آلپی، تجهیزات مناسب نیز به شما بسیار کمک می‌کند تا بتوانید از پس برنامه بربیاید. خود تجهیزات هزینه‌های زیادی دارد که باید در کنار کسب آمادگی جسمانی نیز تامین گردد.

جایگاه کوهنوردی ایران در جهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    از نظر من جایگاه ایران با توجه به استعدادهای زیادی که داریم جایگاه قدرتمندی است. اگر هزینه‌ها پایین باشد و یا اسپاسنر وجود داشته باشد شاهد صعودهای شاخص‌تری خواهیم بود و حمایت از جوان‌ها در کوهنوردی به خصوص رشته هیمالیانوردی قطعا منجر به انجام کارهایی بزرگی در جهان خواهد شد.

درباره صعود قله ماناسلو توسط علی محترمی با این مقاله از دکول همراه باشید.

توصیه‌ای به کوهنوردان دارید؟

    توصیه من به دوستان و ورزش کاران در این رشته پر چالش این هست که هیچ چیزی بالاتر از سلامتی یک انسان قرار ندارد. ما برای سلامتی ورزش می‌کنیم. درست است که بعضی از دوستان می‌گویند: " ورزش حرفه‌ای خطرهای خودشم دارد و آسیب به جسم وارد می‌کند." اما من می‌گویم با تجهیزات مناسب هر کوه و با تمرین مناسب نسبت به هر کوه و با علم کوهنوردی کردن و گذراندن کلاس‌های کوهنوردی می‌تواند خطرات ورزش حرفه‌ای را پایین آورد و این رشته را به آیندگان معرفی کرد.

    مثال ایست که همیشه به دوستانم می‌گویم: "اگر تجهیزات یک قله 3 هزار متری را دارید بهتر است همان قله 3 هزار متری را صعود کنید و نباید با آن تجهیزات برای صعود به یک قله 5000 متری اقدام کنید که خدای ناکرده حادثه‌ای به وجود بیاریم که بعضا امکان جبران آن نیز وجود نداشته باشد. این مساله قطعا می‌تواند ضربه‌های زیادی به این ورزش وارد کند.