کارآموزی سنگنوردی مقدماتی

تاریخ انتشار: 1401/10/11 - تاریخ آخرین تغییرات: 1403/2/7

یکی دیگر از کارآموزی‌های که دکوول بسیار شرکت در آن را توصیه می‌کند بدون شک کارآموزی سنگنوردی است که در سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود. این کارآموزی نیز دارای سرفصل‌های خاص خود می‌باشد و با گذراندن آن خواهید توانست مدرک رسمی از فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران دریافت کنید. در ادامه به بررسی ابعاد مختلف کارآموزی سنگنوردی مقدماتی خواهیم پرداخت و در مقاله‌ای دیگر حتما به بررسی سنگنوردی پیشرفته خواهیم پرداخت. با ما در دکوول همراه باشید.


آنچه میخواهید درباره کارآموزی سنگنوردی مقدماتی بدانید:

    کارآموزی سنگنوردی همانطور که گفته شد در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود. این دوره پیش نیاز دارد و به طور مستقیم نمی‌توانید در آن ثبت نام کنید. حتما باید با گذراندن دوره کارآموزی کوهپیمایی را بگذرانید و حداقل باید 30 روز از تاریخ کارآموزی کوهپیمایی شما نیز گذشته باشد و سپس بعد از گذراندن دوره مقدماتی 60 روز فرصت نیاز است تا به دوره پیشرفته دست پیدا کنید.

نحوه ثبت نام در کارآموزی سنگنوردی مقدماتی

    برای ثبت نام در کارآموزی باید به باشگاه‌های کوهنوردی برگزاری کننده این دوره وارد ارتباط شوید. این دوره در فصول گرم معمولا از بهار تا اواسط پاییز امکان برگزاری دارد و سپس در طی محدودیت‌هایی که فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایجاد می‌کند دیگر امکان شرکت در آن وجود ندارد. برای ثبت نام باید بیمه ورزشی و همچنین پورتال فدراسیون شما فعال باشند. در مقالاتی جداگانه به هر کدام از این دو خواهیم پرداخت و شما را با نحوه دریافت بیمه ورزشی و همچنین نحوه فعال سازی پرتال فدراسیون را ارائه خواهیم کرد.

    همچنین باید کارت ملی خود و تصویر کارآموزی کوهپیمایی خود را نیز ارائه دهید. سپس باید تجهیزات مورد نیاز برای این دوره را به همراه داشته باشید. بعضا باشگاه‌های کوهنوردی ممکن است برای ثبت نام در این دوره از شما گواهی صحت و سلامت از پزشک درخواست کنند. به این ترتیب ثبت نام شما تکمیل می‌شود و کافی است در روز برنامه و سر وقت در منطقه‌ای که قرار است کلاس برگزار شود حاضر شوید.

مدت زمان کارآموزی سنگنوردی مقدماتی

    آخرین ویرایش جزوه منتشر شده برای کارآموزی سنگنوردی بهار سال 1392 می‌باشد که در انتهای همین مقاله امکان دانلود این جزوه را برای شما فراهم کردیم. مطابق با همین شیوه نامه کارآموزی سنگنوردی نیز همانند کوهپیمایی در سه روز برگزار می‌شود که هر سه روز آن نیز در طبیعت برگزار می‌شود. در هر سه روز هم آموزش‌های کافی را خواهید دید و هم به انجام تمارین مختلف به شکل عملی می‌پردازید.

سرفصل‌های کارآموزی سنگنوردی مقدماتی

    این کارآموزی بسیار مفید که اگر بگوییم می‌تواند راهگشای سنگنوردی شما باشد بی راه نگفته‌ایم با معرفی ابزارهای سنگنوردی شروع می‌شود. در بخش معرفی ابزارها تقریبا تمام ابزارهایی که یک سنگنورد می‌تواند در بخش‌های مختلف صعود خود از آنها بهره گیرد معرفی می‌شوند. سپس کارآموزی با معرفی انواع گره‌های مورد نیاز و همچنین تمرین آنها ادامه پیدا می‌کند. در بخش بعد به معرفی انواع گیره‌ها پرداخته می‌شود. گیره‌ها و یاد گرفتن تک تک آنها در کنار فراگیری جهت آنها و نحوه استفاده از آنها می‌تواند نقش بسیاری مهمی در بهبود تکنیک‌های شما خواهد داشت.

    قواعد مهم سنگنوردی مطلبی است که در ادامه روز به آن پرداخته می‌شود و در نهایت آن روز با انجام تمارین مختلف روی پاها و دست‌ها به پایان می‌رسد. روز اول کارآموزی بسیار مهم است و حتما باید توجه کافی برای فراگیری صحیح آنها به کار بسته شود. روز دوم کارآموزی با معرفی روش‌های تلاش دو طرفه مانند گذر از شکاف‌ها، لاخ کردن، استفاده از شکاف‌ها و موارد دیگر مطرح می‌شود. آموختن صحیح این بخش قطعا تاثیر بسیاری بر بهبود تکنیک‌های سنگنوردی و توانایی شما می‌گذارد و بسیاری کاربردی است. در مسیرهای مختلف تنوره‌ای یا مناطقی که شکاف‌هایی در روی سنگ‌ها وجود دارد بسیار کاربردی و مفید خواهند بود.

    در بخش بعدی کارگاه‌های سنگنوردی که از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند را بررسی می‌کنیم. مرحله بعد حمایت‌ها هستند و سپس به صعود و فرود مصنوعی و طبیعی پرداخته می‌شود. در نهایت روز دوم با انجام صعود خاتمه می‌یابد. در روز سوم یعنی روز آخر کارآموزی سنگنوردی یا کارآموزی سنگنوردی مقدماتی به فرودهای با ابزار و بدون ابزار پرداخته می‌شود، صعودهای کرده‌ای و نحوه انجام آنها مطرح می‌شود و در نهایت نیز با آزمونی از مطالب ارائه شده کارآموزی یه اتمام می‌رسد.

لوازم مورد نیاز برای کارآموزی سنگنوردی مقدماتی

    همانند کارآموزی کوهپیمایی در این کلاس آموزشی نیز تجهیزات به دو بخش عمومی و انفرادی تقسیم می‌شود. در بخش انفرادی پوشش مناسب با توجه به فصل، کفش سنگنوردی مناسب، کفش کوهپیمایی، هشت فرود، هارنس و سه عدد کارابین، تغذیه روزانه و تنقلات، کارابین ساده، نوشت افزار، هلمت یا کلاه ایمنی، زیرانداز یک نفره، طنابچه انفرادی از جمله تجهیزات انفرادی هستند که باید در این کارآموزی همراه داشته باشید. بحث ابزارهای میانی، کوئیک درا و ابزارهای میانی سنگنوردی و طناب برای انجام صعود و فرود بخشی از تجهیزات هستند که باید متناسب با تعداد نفرات تیم تهیه شوند.

کلام آخر

    در مسیر حرفه‌ای شدن در سنگنوردی توصیه می‌شود بعد از کارآموزی کوهپیمایی مسیر خود را با گذراندن دوره کارآموزی سنگنوردی مقدماتی و سپس پیشرفته روشن کنید. این کارآموزی به شما کمک می‌کند به شکل فشرده بتوانید تمام مطالبی که در یک صعود سنگنوردی نیاز دارید ارائه می‌شود. توجه کنید کارآموزی سنگنوردی مقدماتی خود پیش نیازی بسیاری از کارآموزی‌هایی است که ممکن است قصد داشته باشید در آینده آنها را بگذرانید.

  • همچنین جزوه طرح درس رسمی فدراسیون کوهنوردی را از قسمت پایین مقاله می‌توانید دانلود کنید.