کارآموزی کوهپیمایی چیست؟

تاریخ انتشار: 1401/10/5 - تاریخ آخرین تغییرات: 1403/1/8

آموزش بخش مهمی در کوهنوردی است. آموزش در دانشگاه طبیعت باید کاملا جدی در نظر گرفته شود. باید به مرور و با کسب تجربه سطح فعالیت‌های خود را بالا ببرید و علاقه مندی خود را دنبال کنید. قطعا اولین بخش از آموزش که می‌تواند دید بسیار خوبی را در شما به عنوان یک تازه وارد به حوزه کوهنوردی ایجاد کند آموزش کوهنوردی است. در این مقاله به دنبال این هستیم تا معرفی کاملی از کارآموزی کوهپیمایی به شما ارائه دهیم. با ما در وب سایت دکوول همراه باشید.


آنچه میخواهید درباره کارآموزی کوهپیمایی چیست؟ بدانید:

کارآموزی کوهپیمایی چیست؟

    کارآموزی کوهپیمایی را باید اساس و پایه آموزش‌های مورد نیاز در حوزه کوهنوردی و سنگنوردی دانست. همانطور که در مقاله جداگانه‌ای پیرامون ساختار کوهنوردی کشور صحبت شد، فدراسیون کوهنوردی به عنوان یک مقام قانون گذار سرفصل‌ها و جزئیات مربوط به دوره‌های کوهنوردی مختلف را تدوین و اعلام می‌کند و این باشگاه‌های کوهنوردی هستند که به اجراء و پیاده‌سازی این برنامه‌های آموزشی می‌پردازند.

    کارآموزی کوهپیمایی همانطور که گفته شد سنگ بنای آموزش کوهنوردی به شمار می‌رود. دوره‌ای عملی که هیچ پیش نیازی ندارد اما پیش نیاز دوره‌های متعددی است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

مدت زمان کارآموزی کوهپیمایی

    باید توجه کنید هر کدام از دوره‌های آموزشی که برگزار می‌شوند جزئیاتی دارند که باید به آن دقت کنید. این جزئیات شامل تعداد روزها، ساعت‌های آموزشی و همچنین مدت زمانی که است که باید در آن آموزش‌های مورد نیاز را دریافت کنید. کارآموزی کوهپیمایی طبق مصوبات فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در سه روز انجام می‌گیرد که هر سه روز آن نیز در طبیعت دنبال می‌شود.

    در فصل بعدی به طور دقیقه به سرفصل‌های آموزشی و محتویات این سه روز اشاره خواهد شد. اما به طور معمول در هر شهر یا استانی که باشید منطقه‌ای کوهستانی و مناسب در نظر گرفته می‌شود. در هر روز حدود 8 ساعت به آموزش اختصاص می‌یابد (ساعت 8 صبح الی 16). به این نکته توجه کنید که از زمان فقط یک حدود است و در مصوبات فدراسیون اشاره به زمان نشده است بلکه سرفصل‌های آموزشی هستند که اهمیت دارند و به تجربه متوجه شده‌ایم که حدود 8 ساعت در هر روز برای دریافت این آموزش‌های کافی خواهد بود.

سرفصل‌های آموزشی کارآموزی کوهپیمایی

    همانطور که عنوان شد فدراسیون کوهنوردی به عنوان متولی و سرپرست برگزاری دوره‌های آموزشی است. جزوات کارآموزی کوهپیمایی نیز از طرف این مقام قانون گذار تدوین و ارائه می‌شود. آخرین ویرایش مربوط به کارآموزی کوهپیمایی متعلق به بهار سال 1398 می‌باشد و فعلا همین شیوه نامه باید به عنوان ملاک در نظر گرفته شود. از تاکیداتی که در این جزوه انجام گرفته است برگزاری تمام سه روز دوره در محیط کوهستان است.

روز اول

    بخش اول آموزش به انجام تعاریف پایه خواهد گذشت. تعاریف کوه، دره، خط الراس و دیگر مفاهیمی که هر کوهنورد و کوهپیما با آن روبرو است و در محیط کوهستان با آن مواجه می‌شود. بخش دوم شامل سازماندهی و اصول گام برداری خواهد بود. سازماندهی مانند نحوه مرتب کردن گروه، اختصاص سرقدم و عقب دار و مواردی از این دست. بخش سوم که اهمیت بسیاری زیادی هم دارد بخش آشنایی با لوازم کوهپیمایی است. سرفصل‌هایی مانند کوله‌پشتی، کفش، باتوم کوهنوردی و ... .

    بخش چهارم به صحبت پیرامون آمادگی جسمانی خواهد پرداخت، در بخش بعد تشکیلات کوهنوردی معرفی خواهند شد. سپس به اهمیت تغذیه در کوهستان پرداخته می‌شود و به معرفی منطقه‌ای که کلاس در آن در حال انجام است مربی می‌پردازد. روز اول در نهایت با اشاره به خطرات کوهستان و سرپرستی و هدایت گروه به  اتمام خواهد رسید. این موارد حدود 8 ساعت زمان نیاز خواهند داشت.

روز دوم

    یکی از اصول مهم در کوهنوردی بحث بهداشت محیط و بهداشت انفرادی است. حفظ محیط زیست و مواردی که شخص باید در یک برنامه کوهنوردی رعایت کند. در بخش دوم مربی به اهمیت محل استراحت، نحوه انتخاب آن و نحوه برخورد افراد با محیط زیست در حین استراحت صحبت می‌کند. یکی از جالب‌ترین بحث‌هایی که در طی دوره دنبال می‌شود بحث جهت یابی بدون ابزار است. بحثی بسیار کاربردی که همواره افراد باید دنبال کنند و این مهارت را کسب کنند. مهارتی بسیار کاربردی و مهم.

    ادامه روز دوم نیز مباحث بسیار جالبی را به دنبال دارد. آموزش گره‌های پر کاربرد در حوزه کوهنوردی و کوهپیمایی و سپس آشنایی با اصول سنگنوردی. برای بسیاری اولین تجربه لمس سنگ و آشنایی با اصول آن سنگ بنای آموزش سنگنوردی و ایجاد علاقه‌مندی به این حوزه به شمار می‌رود. در نهایت مربی در محیطی ایمن شرایطی را ایجاد می‌کند که افراد به صعود و فرود از سنگ‌ها بپردازند.

روز سوم

    هدف در روز سوم مرور تمامی آموزش‌ها در قالب یک برنامه عملی است. صعود به یک قله 2500 تا 3500 متری در نظر گرفته می‌شود و در طی این فرآیند آموزش‌های ارائه شده مرور می‌شوند. بررسی گام برداری، استفاده از باتوم، ساماندهی تیم و تمامی موارد در این بخش به انجام می‌رسند. این دوره با برپایی یک آزمون به انتها خواهد رسید. قبولی در این آزمون نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

نحوه ثبت نام در کارآموزی کوهپیمایی

    برگزاری دوره‌های آموزشی از جانب فدراسیون کوهنوردی به باشگاه‌های کوهنوردی واگذار گردیده است. بنابراین اگر قصد گذراندن این دوره را دارید باید به دنبال فراخوان باشگاه‌های کوهنوردی مختلف باشید. در هر شهر و استانی که هستید باشگاه‌های کوهنوردی وجود دارند و می‌توانید با مراجعه به آنها در فصول مجاز در این کلاس‌ها ثبت نام کنید.

    برای ثبت نام در کارآموزی کوهپیمایی داشتن بیمه ورزشی و همچنین عضویت در پرتال فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی به عنوان ورزشکار الزامی است. در مقالات دیگر نحوه دریافت بیمه ورزشی و همچنین نحوه عضویت در پرتال فدراسیون کوهنوردی را ارائه می‌کنیم. سپس با مراجعه به باشگاه و پرداخت هزینه مورد درخواست باشگاه که باید از چارچوب هزینه‌های اعلام شده توسط فدراسیون تبعیت کند ثبت نام شما تکمیل خواهد گردید.

    آنچه که باقی می‌ماند اختصاص زمان کافی برای رفتن به کلاس و گذراندن سه روز مربوط به دوره خواهد بود. مجدد تاکید می‌کنیم کارآموزی کوهپیمایی دریچه‌ای متفاوت اما بسیار جذاب از کوهنوردی را در اختیار شما قرار خواهد داد. پس حتما اگر قصد دارید به شکل ادامه دار به کوهنوردی بپردازید حتما گذراندن این دوره را در دستور کار خود قرار دهید. معمولا در 8 ماه اول سال امکان برگزاری این دوره وجود دارد. البته هر ساله فدراسیون با ارسال ابلاغیه و نامه موعد آغاز و پایان مجاز برای برگزاری کلاس‌های حضوری را ارائه می‌دهد.

لوازم مورد نیاز برای گذراندن دوره کارآموزی کوهپیمایی

    با توجه به آیین نامه ارائه شده تجهیزات به دو بخش گروهی و انفرادی تقسیم می‌شود. مهمترین بخش برای افراد تجهیزات انفرادی است در صورتی که در تامین تجهیزات گروهی مشکل داشته باشید معمولا باشگاه‌های کوهنودری برگزار کننده امکان کرایه تجهیزات و یا تامین تجهیزات را ایجاد می‌کنند.

لوازم  انفرادی

    کوله پشتی، کفش، ظرف آب (برای نوشیدنی سرد و گرم)، چراغ پیشانی (هدلامپ)، لباس مناسب فصل، دستکش، زیر انداز، کلاه آفتاب گیر، کیف کمک‌های اولیه و کیت بقا، طنابچه انفرادی، عینک آفتابی مناسب، باتوم کوهنوردی، کارابین پیچ 1 عدد، تنقلات مورد نیاز برای برنامه بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای ان برنامه هستند که باید به شکل انفرادی تامین شوند.

لوازم کوهنوردی گروهی

    می‌توان گفت برای این کارآموزی تجهیزات گروهی خاصی نیا نیست مگر طناب کوهنوردی که در روز دوم صعود در بخش آموزش‌های سنگنوردی  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چارت دوره‌های آموزش کوهنوردی

    در چارت دوره‌های آموزشی اولین دوره عملی و بدون پیش نیازی که می‌توان در حوزه کوهپیمایی و کوهنوردی گذراند همین دوره کارآموزی کوهپیمایی است. بعد از گذراندن این دوره البته می‌توانید در کارآموزی سنگ مقدماتی و کارآموزی پیشرفته سنگنوردی، کارآموزی برف مقدماتی و کارآموزی برف پیشرفته شرکت کنید. در کل دکوول توصیه می‌کند گذراندن 5 دوره از این تعداد کارآموزی را در برنامه خود قرار دهید. این کارآموزی‌ها عبارتند از: کارآموزی کوهپیمایی، کارآموزی سنگ مقدماتی، کارآموزی سنگ پیشرفته، کارآموزی پزشکی کوهستان، کارآموزی هواشناسی

درباره چارت دوره های کوهنوردی در دکوول بخوانید.

کلام آخر

    در این مقاله از دکوول سعی کردیم شما را با کارآموزی کوهپیمایی آشنا کنیم. دوره‌ای که دید بسیار جامعی از تمام ابعاد کوهستان و کوهنوردی در اختیار شما قرار خواهد داد. همچنین برای اولین بار شما را با مسائل مربوط به سنگنوردی و نحوه صعودهای ساده شامل حمایت و صعود و فرود آشنا می‌کند. بنابراین در قالب یک دوره فشرده 3 روزه خواهید توانست در کنار کسب تجربه صعود یک قله بتوانید آموزه‌های ارزشمندی را به صندوق دانسته‌های خود بیافزایید. امید است این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. نظرات خود را در کامنت‌ها برایمان بنویسید. 

  • جهت دریافت جزوه طرح درس رسمی کارآموزی کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی به قسمت پایین مقاله مراجعه کنید.