کارآموزی برف مقدماتی

تاریخ انتشار: 1401/10/11 - تاریخ آخرین تغییرات: 1403/2/6

آموزش کوهنوردی در قالب کارآموزی‌های مختلف، در رگ‌های جامعه کوهنوردی در جریان است. فارغ از کمیت و اهداف تبیین شده برای این کارآموزی‌ها، می‌توان آنها را تا حد زیادی در فرهنگسازی و اهمیت آموزش در کوهنوردی موثر تلقی کرد. از جمله کارآموزی‌های پایه‌ای که دکوول توصیه می‌کند تا آن را بگذرانید می‌توان به کارآموزی برف مقدماتی اشاره کرد. در ادامه این مقاله از دکوول قصد داریم تا سرفصل‌های این کارآموزی، روز شمار و همچنین نحوه ثبت نام به این کارآموزی را در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.


آنچه میخواهید درباره کارآموزی برف مقدماتی بدانید:

سرفصل‌های آموزشی کارآموزی برف مقدماتی

    این کارآموزی نیز مانند کارآموزی کوهپیمایی و کارآموزی سنگ مقدماتی در سه روز تشکیل می‌گردد. هر سه روز در طبیعت انجام می‌شو و به طور کامل به شکل عملی است. در آخر این کلاس نیز آزمونی تئوری انجام می‌گیرد و بخشی از ارزیابی کارآموزان از این طریق انجام می‌گیرد.

روز اول

    روز اول این کارآموزی با معرفی روز شمار کارآموزی و اشاره کلی به اهداف کارآموزی شروع می‌شود. در ادامه آن بیشتر در روز اول هدف آموزش استفاده از ابزار و اصول مهمی است که یک کوهنورد در مواجهه با برف در شرایط کوهستان نیاز دارد تا بدانید.

    روش حمل کلنگ، ایمنی کلاس و محلی که کلاس در آن در حال برگزاری است، معرفی کرامپون، پوشاک زمستانی، کلنگ، پیچ یخ و بیل برف، طناب (انواع آن و استفاده از آن)، کارابین، هارنس، هشت فرود و ابزارهای حمایتی از جمله سرفصل‌هایی هستند که در روز اول مورد آموزش قرار می‌گیرند. همچنین در ادامه روز اول به حرکت بدون ابزار و گام برداری در برف اشاره می‌شود، پایین آمدن از شیب با کلنگ با استفاده از سخمه و بیلچه و همچنین ترمز در هنگام سرخوردن است.

روز دوم

    در روز دوم نحوه ایجاد سکوی استقرار، کندن جای پا با استفاده از کلنگ برای استقرار بهتر، ترمز با کلنگ ر هنگام سقوط در وضعیت‌های مختلف و همچنین گره‌هایی مهمی که کوهنوردان برای کار در برف باید بدانند اشاره می‌شود.

روز سوم

    در این روز به کارگاه‌های برفی اشاره می‌شود، کارگاه قارچ برف که کارگاهی بدون ابزار به شمار می‌رود آموزش داده می‌شود. همچنین استفاده از بلوک‌های برفی برای فرود، روش‌های فرود در برف (با ابزار فرود و بدون ابزار فرود)، قفل کردن هشت در هنگام فرود، خود حمایت‌ها، کارگاه‌های افقی، انواع حمایت‌ها و همچنین قوانینی که در صعود و فرود مورد استفاده قرار می‌گیرد و نهایتا مفهوم کرده و صعود کرده‌ای اشاره می‌شود.

    در این بخش به شکل کلی به مطالبی که باید در کارآموزی برف ارائه می‌شود اشاره کردیم. البته توجه کنید که هر کدام از مطالب و سرفصل‌هایی که در اینجا اشاره کردیم هر کدامشان حتی در یک مقاله مجزا نیز نمی‌گنجندن و فرآیند آموزشی خاص خود را باید طی کنند بنابراین به عنوان یکی از کارآموزی‌های بسیار مهم توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید کوهنوردی را در سطحی عالی‌تر ادامه دهید حتما گذراندن این کارآموزی را در دستور کار خود قرار دهید.

نحوه ثبت نام در کارآموزی مقدماتی برف

    برای ثبت نام در این کارآموزی همانطور که مستحضر هستید باید با یکی از باشگاه‌های کوهنوردی دارای مجوز فعالیت در تماس باشید و با توجه به روزی که آنها هماهنگی را انجام داده‌اند برای کلاس هماهنگ باشید. دقت لازم در انتخاب باشگاه کوهنوردی و مربی خود داشته باشید. این باشگاه کوهنوردی باید مجوز کافی فعالیت را داشته باشد.

    همچنین باید بیمه ورزشی فعال داشته باشید و در نهایت هم باید پورتال فدراسیون شما نیز فعال باشد و به عنوان ورزشکار در این پرتال ثبت نام کرده باشید. در نهایت همراه داشتن گواهی صحت و سلامت پزشک و همچنین ارائه مدارک کافی برای باشگاه پیرامون گذراندن پیش نیازهای مورد نیاز این برنامه از جمله مواردی است که یک کوهنوردی به منظور شرکت در این برنامه باید رعایت کند.

کلام آخر

    کارآموزی مقدماتی برف از جمله کارآموزی‌های مهمی است که اگر قصد دارید به عنوان یک کوهنورد مخصوصا در فصل زمستان فعالیت کنید یا به مناطقی سفر کنید که همواره درگیری با برف وجود دارد شرکت کردن در این کارآموزی الزام است و حتما باید در دستور کار شما قرار گیرد. در نظر داشته باشید آموزش بخش بسیار مهمی از سفر کوهنوردی شماست تا به مقصد و هدفی که نیاز دارید برسید. 

  • جهت دانلود طرح درس رسمی فدراسیون کوهنوردی به بخش زیر مراجعه نمایید.